go site

http://acps.cat/wp-content/uploads/2015/02/121028-DIARI-ARA-Perdre-la-por-a-parlar-del-Suïcidi.pdf Vecka 27 har bjudit på lika fint väder som vecka 26. Strålande sol och lagom vindar. Tänk vilken tur vi har med vädret än så länge denna sommar!

Måndagen inleddes med att två förväntansfulla pojkar kom till seglarklubben. Veckan startades med lite uppvärmning. Vi seglade 2-krona runt Söö för att repetera segelsätten och tekniken för att göra fina slag och och gippar. De ville bli varma i kläderna igen efter ett litet uppehåll med seglingen.

Under tisdagen ville pojkarna testa på att segla feva. Det är en väldigt rank båt, så därför gav jag dem flera olika utmaningar som gjorde dem bekväma med båten. Segla med lä- och lovart lut och segla med en båt som hade bak lut och framåt lut. Syftet var att de skulle få en förståelse av att det går snabbast med en båt som är plan. Vi övade också olika slags kapsejsningar.

På onsdagen hade vi en sjökortsgenomgång och därefter seglade vi ut på en tur för att öva på att läsa sjökort. Även gennacker introducerades.

På torsdagen var det teknik som stod på schemat. Vi övade på att backa, accelerera, göra 360 och på att segla med gennacker. Mycket uppskattat! Vi hann även med att segla till Hällsö, vilket killarna tyckte var roligt!

Fredagen avslutade vi med att gå igenom väjningsregler och lite kappseglingstänk. Vi gjorde allt för att seglarna skulle få upp ögonen för kappsegling. Därefter stack vi ut på en lång tur i riktningen mot Skägga.

Veckan avslutades med en mysig fikastund och diplomutdelning. Tack för denna veckan! Hoppas vi ses igen!

enter site

كسب المال من لعب الألعاب عبر الإنترنت Sommarens andra seglarskolevecka har bjudit oss på fantastiskt väder och jätterolig segling.

Under måndagen så fick alla barnen träna på allas namn genom att göra en namnlek. Efter att vi har gjort det så tränade vi på hur man riggade en optimist. Sedan tränade barnen på att styra efter en motorbåt och känna på hur de va. Men sedan var det dags att lära sig hur man seglade en halvvindsbana med slag. Dagen efter så var det dags att börja dagen med att kapsejsa. Sedan var det dags att segla halvvindsbana med slag och några av dom andra barnen tränade på att svänga ner från vinden och göra en gipp.

Under onsdagen seglade några på tur och resten fortsatte att segla halvvindsbana med slag. Efter lunch tränade vi på att svänga ner från vinden och att gippa. Medans dom andra som ville ha lite mer utmaning, fick köra en trekants bana och testa segelsätten bidevind och slör. På torsdagen var det dags för några att testa på kryss som var ett nytt segelsätt. Medans dom andra fortsatte med en halvvinds bana med slag och gipp.

Under fredagen möttes vi på morgon med lite vind så det fick bli teori i form av olika stationer medans vi väntade in vind. När vinden äntligen kom så sjösatte vi snabbt båtarna för att kunna segla så mycket som möjligt innan lunch. Till lunch så grillade vi korv och hamburgare. Avslutningsvis så var det knytkalas och diplomutdelning och sedan var det tid för oss instruktörer att krama hejdå till våra fantastiska seglare.

Tusen tack alla barn för en underbar vecka, hoppas vi ses mer i sommar eller nästa sommar! Ha det så bra tills dess, med vänliga hälsningar från Alexandra tillsammans med alla andra instruktörer.

source url

see Vecka 26 har bjudit på fantastiskt väder med både lätt och hård vind. På måndagsmorgonen välkomnade vi tre glada och taggade seglare som ville segla RS feva och 2-krona. Då seglarna var ”fortsättare” har vi denna vecka kunnat fokusera på att bygga på de tidigare baskunskaperna.

rencontre femme pour mariage sur facebook

enter Under måndagen var fokuset ”placering” i båten. Vi ville visa hur stor betydelse det har om man sitter tajt tillsammans i en tvåmannabåt. Att ha en gemensam tyngdpunkt och besättning som jobbar tillsammans och synkat är a och o i segling om man vill segla snabbt.

På tisdagen inledde vi dagen med en sjökortsgenomgång. Därefter begav vi oss ut på en lång tur med två stycken fevor. Tanken var att eleverna skulle prövas på kartläsning. Vi seglade till Junkern och där la vi båtarna på drift och käkade lunch mitt ute på vattnet. Mycket uppskattat!

På onsdagen var det intensiv gennackerträning som stod på schemat. Tre olika banor med olika syfte seglades. Att segla brant, runda bojarna bra samt effektivisera sättningen och nedtagningen av gennackern övades. Även detta var mycket lärorikt tyckte de.

Torsdagen bjöd på mer vind, vilket resulterade i att vi lärde dem krängteknik. Kappsegling bestod även dagen av. Vi övade massor av olika typer av starter och vi diskuterade olika fördelar och nackdelar med dem.

Veckan avslutades med en teknikbana där alla av veckans lärdomar återspeglades. Det är häftigt att se hur snabbt ungdomar utvecklas och tar sig an nya utmaningar. En grymt kul vecka har det varit och jag, Elin, samt de andra instruktörerna som jobbat på ovanvåningen är supernöjda!

Sommarens första vecka på seglarskolan har bjudit på fantastiskt väder och jätterolig segling!

Ett litet men tappert gäng har spenderat sina dagar nere vid klubbhuset och fått lära sig massa nya saker. Vi har seglat varje dag, badat varje dag och lärt oss nya sjövettsregler varje dag. Måndagen började med att lära sig hur man riggar en båt för att sedan sjösätta och börja segla halvvindsbana med slag. Dagen efter så var det dags att lära sig svänga ner från vinden och göra en gipp, dessutom lärde vi oss vad vindögat var och hur du bäst tar dig ut det. Efter lunch var det kapsejsning på schemat, alla maneter hade försvunnit och havet var varmt och skönt.

Onsdag kom och plötsligt var vi halvvägs in i kursen, dags att lära sig två nya segelsätt: bidevind och slör. Tillsammans med halvvinden och de nya segelsätten så var det inga problem att segla en trekants bana. När vi ätit lunch och svalkat oss med ett bad så testade vi att åka utanför banan och seglade på en liten tur. Vi seglade till Söö fyr, jättekul tyckte hela gänget! På torsdags morgon möttes vi av lite mer vind än dom tidigare dagarna, men vi testade på att segla trekants banan igen. Efter en stund på vattnet segla vi in och fick lära oss vad man kunde göra för att båten inte skulle luta så mycket när det blåste, kränga! Vi övade på att kränga uppe på torra land och dessutom gick vi igenom de två sista segelsätten kryss och läns. För att få ännu bättre koll på hur man kränger så åkte vi efter lunch ut till de större båtarnas bana och fick sitta med i den stora motorbåten. Där kollade vi hur mycket dom krängde och fick också lära oss hur en start i segling gick till. När vi hade stenkoll på hur man kränger så hoppade vi i optimisterna igen, denna gång med ett lite mindre segel än vanligt som gjorde att båten inte lutade lika mycket.

Morgonen efter hade vinden lugnat sig något och alla åkte ut i varsin båt med stort segel. Eleverna fick testa på att kryssa och det gick superbra! Vinden ökade framåt dagen, då seglades det istället i en åtta och båtarna surfade fram på vågorna. Till lunch så grillade vi korv och marshmallows. Efter lunchen så hade vindarna ökat ännu mer och det blåste tyvärr för mycket för att kunna segla nåt mer, istället blev det paddeltävling och stafett i jollarna. Avslutningsvis så var det som vanligt knytkalas och diplomutdelning, och sen var det tyvärr redan dags för oss instruktörer att krama hejdå till våra fantastiska seglare.

Tusen tack alla goa barn för en fantastisk vecka, hoppas vi ses mer i sommar eller nästa sommar! Ha det så bra till dess, hälsningar från Mathilda tillsammans med alla andra instruktörer.

Under helgens seglarläger har vi trots starka vindar och massor av regn hunnit med massor av skoj. Totalt 7 optimistseglare startade lägret med att segla optimist med stormsegel och prova en av klubbens tvåmmanajollar, RS feva. Därefter blev det paddeltävling i optimisterna där seglarna fick jaga ballonger i två lag.

Genomdränkta fick de sedan byta om och bädda inför kvällen, därefter blev det massor av lek och bus innan middagen serverades. Efter middagen slog vi på högtalarna för disco och dansstopp. När vi dansat av oss smög vi tillbaka till sovsäckarna, tog fram godispåsarna, poppade popcorn och tittade på film.

När klockan slog midnatt var det tyst och lugnt i klubbhuset då alla seglare hade somnat. Nästa morgon vaknade allihopa, pigga och glada redo för frukosten som serverades kl.9. Därefter packade vi ihop sovsäckarna och gjorde oss redo för en sista stund med massor av lek, bus och skratt innan vi kramades hejdå kl.11.

Vi instruktörer vill tacka för ett fantastiskt roligt läger och välkomnar er tillbaka redan på tisdag (28/8) kl.17.45 för att segla optimist.

Fler bilder hittar du som vanligt på vår facebooksida, Sotefjordens Segelsällkap.