click here

Om Allsvenskan

http://uetd-hessen.de/?deuir=partnervermittlung-institut-katrin&10b=f5 Här kan du läsa mer om förutsättningarna för SFS och övriga lag i årets Allsvenska.

follow site source Allsvenskans delseglingar
18 – 20 maj Malmö
1 – 3 juni Ekerö
24 – 26 augusti Örnsköldsvik 
7 – 9 september Gottskär

site de rencontre fran ais sans inscription
go Media & Sponsorer: Allsvenskan SFS
allsvenskan(@)sfss.se
go to link Lagledare: Peter Johansson
allsvenskan(@)sfss.se

conocer gente via celular Läs Mer

TEAM SFS

Presentation av SFS lag till Allsvenskan 2018. En mix av gamla och unga

Vilka Seglar

Media

Här samlar vi artiklar, bilder mm som är intressant för medlemmar, sponsorer och supportrar

Till Mediasiten

Allsvensk Blogg

Här följer ni den dagliga verksamheten för projektet. Bilder, rapporter och mycket annat

Senaste Nytt

Partners

SFS söker partners som vill stödja satsningen på Allsvenskan i segling.

Bli vår partner

Det var en mycket bra genomgång utav j70 och många bra tips för att segla fort. En del av tipsen kommer inte kunna appliceras för att banorna som vi kommer segla är för korta. Jag skall kort försöka återge det som jag, Joakim och Daniel blev informerade om och pratade om efteråt.

Att segla J70 kan ses som en pyramid eller fotbollslag. Längst ner, eller på backlinjen är MANÖVRERNA. Sitter inte manövrerna så faller pyramiden alternativt det blir många mål bakåt. En missad sättning, nedtagning eller rundning gör att man kan förlora hela racet. Det är därför vi skall jobba med detta först och ser till att det blir bra. Kommer återkomma till detta lite senare. Nummer två är mitten av pyramiden eller mittfältet FART. Se till att få båten gå så snabbt som möjligt på de olika bogarna. Toppen eller Zlatan-position, det som kommer sist på prioriteringslistan är TAKTIKEN. Vindskiften, placering på bana etc.

Som sagt så måste vi i laget jobba på manövrerna och det är mycket viktigt. Nyckeln till att detta skall gå bra är att alla fokuserar på sina uppgifter. Går in stenhårt för att lära sig alla moment så bra som möjligt och så synkroniserat som möjligt för att underlätta för alla andra. Tanken är att vi skall ha ett exceldokument färdigt där vi kan fylla i allas uppgift under respektive manöver inför träningen som kommer vara på kristihimmelfärd. (Kan du fixa med det kanske Bengt? Har gjort en lätt början nedan som kanske kan användas som bas). Då kan vi under dagen fylla i och förfina. På så sätt så kan man repetera för sig själv eftersom det inte ser ut att bli så många tränings/seglingstillfällen.

Banan seglas 3 varv och har gaterundning både vid kryssmärke och lämärke. Finns gott om alternativ om vart man kan gå.. Start och mål verkar ligga i lä om själva banan.

Några tips på manövrerna som vi skall testa nästa gång:

1= Rorsman              Rorsman/ Kapten
2= Andreman             Fockskot/ Genuaskot
3= Tredjeman            Genacker
4= Fjärdeman            Genacker

Kryss:
Alla sitter tätt, rorsman långt fram, viktigt att alla sitter axel mot axel. Max 2 par ben utanför skrovet (3&4)
1. Kollar på telltails och seglar så optimalt som det bara går
2. Kollar och trimmar fockskot. Skota in till ca 4 cm kvar samt stänga med lovartsskotet
3. Sitter med benen utanför samt taktik
4. Sitter med benen utanför, håller koll på genackern. Att den inte blåser ur och är observant på om något trasslar sig så att det kan fixas i god tid innan layline och sättning.

Slag:
Rullslag, sitter kvar i lä. Alla över till nya lovart på rorsmanskomando

Lovartsrundning.

4 drar fram genackern en bit på däcket så att när pekat sedan dras ut fattas det någon decimeter. Alltså att man måste ta hem på nedhalet till genackern.
4 ser till att inte spinnaker trassla, kollar att den går på rätt sida vant osv.
3 är beredd med att dra ut pekat.
2 hissar genackern, snabbt som tusan precis i rundningen
3 drar ut pekat så fort som genackern är i topp.
i mellan tiden så håller rorsman läskotet till genackern men det kan snabbt tas öre utav 2 som redan är klar med hissningen.

Läns:
>7 m/s skall man ha ganska mycket vinkel. Försöka få båten att plana. Går inte detta så skall man gå ganska rakt på märket.
<7 m/s gå ganska rakt på märket

Gipp:
Lättvind - Långsam gipp vänta lång tid med att ta över bommen så att genackern hinner fylla innan, helst. 2 släpper fram genackern framförförstaget och tar hem på nya läskotet innan det gamla läskotet släpps. 4 tar och håller ner den nya lägajen. Rulla på rorsmans kommando.

Nedtagning:
Sker alltid i lovart
2 skotar hem kraftigt på lovartsskotet så att 4 kan få tag i genackern ordentligt. 3 släpper på pekat så att det kan åka in. 3 alt 2 släpper på fallet. Ner fort som tusan i boxen. Hellre ta ner genackern för tidigt och få en bra rundning än att missa rundningen.

/Thomas Grahn